| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
sunnybeam moderator

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 2:16 pm Onderwerp: Weer dode bij plaatsen zonnepanelen. |
|
|
Ik heb het al dikwlijls met eigen ogen gezien. Langs de baan en op foto's van leden waar een installatie geplaatst wordt, er lopen installateurs rond die met hun leven spelen bij het plaatsen van zonnepanelen.
Jammer genoeg is er terug dode gevallen bij het plaatsen van zonnepanelen, een man is door de golfplaten gezakt.
Zie hier : Enkel geregistreerde gebruikers kunnen deze link zien op dit forum! Geregistreerd of Log in op forum! |
Veel sterkte voor de familie.
Christophe _________________ De opbrengst van mijn zonnepanelen live :
Enkel geregistreerde gebruikers kunnen deze link zien op dit forum! Geregistreerd of Log in op forum! |
Laatst aangepast door sunnybeam op Wo Jan 06, 2010 2:52 pm; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
cva Junior lid

|
|
| Terug naar boven |
|
 |
sunnybeam moderator

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 2:55 pm Onderwerp: |
|
|
Ja ik heb mijn post even aangepast. Hier zie je eens hoe sommige werken:
Enkel geregistreerde gebruikers kunnen deze link zien op dit forum! Geregistreerd of Log in op forum! |
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
FILIPP Junior lid

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 3:57 pm Onderwerp: |
|
|
2 jaar terug hebben we ons dak vernieuwd; geen enkele dakwerker wou aan de job beginnen zonder "gekeurde" stelling rondom het huis. Van de nood een deugd gemaakt en het huis laten schilderen + zonneboiler laten plaatsen.
Ik denk zelfs dat de eigenaar medeverantwoordelijk is als er iets gebeurt. _________________ zwevezele |
|
| Terug naar boven |
|
 |
ernieken Senior lid

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 4:58 pm Onderwerp: |
|
|
| FILIPP schreef: |
Ik denk zelfs dat de eigenaar medeverantwoordelijk is als er iets gebeurt. |
Ben je daar zeker van? Ik betwijfel het sterk.
In principe MOET iedereen die hoger dan 2m werkt valbeveiliging dragen, tenzij hij in een afgesloten kooit werkt uiteraard.
Het aantal dakwerkers met valbeveiliging kan je op één hand tellen vrees ik. Ze schermen dan met te zeggen dat het niet werkbaar is met die valbeveiliging. Tot er weer eens iemand zich mispakt en naar beneden dondert natuurlijk...
Zo'n genre ongevallen zou eigenlijk niet meer mogen gebeuren, analoog aan doden die nog steeds vallen omdat bepaalde mensen te dom zijn om hun gordel te dragen. _________________ 34 panelen Atersa A230P
1x SB3000TL20 (2x7 panelen)
1x SB4000TL20 (2x10 panelen, aparte tracker) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
persuader moderator

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 5:02 pm Onderwerp: |
|
|
| FILIPP schreef: |
Ik denk zelfs dat de eigenaar medeverantwoordelijk is als er iets gebeurt. |
Zou me heel sterk verwonderen.
De werkgever is wettelijk verplicht de nodige veiligheidsvoorzieningen te voorzien, eerst collectief (vb stelling), als het niet collectief kan individueel (vb valharnas). Als hij daar aan verzaakt is hij en/of de eventueel aanwezige opzichter/ploegbaas minstens mede verantwoordelijk...
Ook mijn medeleven aan de familie. _________________ 22X Schuco SPV 180 SMY-1 = 3960 Wp
SMA SB 4200TL HC + sunny beam
Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.(Groucho Marx) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
bigfoot46 Junior lid

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 5:11 pm Onderwerp: |
|
|
zeer spijtig voorval alweer.
Als je als klant eist dat ze alle veiligheidsmaatregels gaan toepassen dan ga je verschieten van de kostprijs en zoek je vanzelf een firma die het goedkoper doet. Of niet?
de PV-plaatsers zijn de "antenne cowboys" van de vroegere jaren. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
persuader moderator

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 5:18 pm Onderwerp: |
|
|
| bigfoot46 schreef: |
Als je als klant eist dat ze alle veiligheidsmaatregels gaan toepassen dan ga je verschieten van de kostprijs en zoek je vanzelf een firma die het goedkoper doet. Of niet? |
Daar faalt net het systeem. Er zou voldoende controle moeten zijn, zodat alle installateurs die voorzorgen nemen en er daardoor dus geen prijsverschil is tussen één die het wel doet en één die het niet doet.
Ik kan u verzekeren: als op het bedrijf waar ik werk iemand hoger dan 1,8m zonder valharnas werkt en het wordt opgemerkt, dan is die man z'n job kwijt! Pas dit resoluut toe en de regel wordt nageleefd. _________________ 22X Schuco SPV 180 SMY-1 = 3960 Wp
SMA SB 4200TL HC + sunny beam
Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.(Groucho Marx) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
speed Senior lid

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 5:30 pm Onderwerp: |
|
|
Hier hebben ze in begin met klimgerief gewerkt die aan de schouw waren vastgemaakt tot de rails op dak lagen en dan was dat niet meer nodig zeiden ze want dan kun je uw vasthouden aan die rails.
Zelfs de twee ladders werden zo een 3 cm ingegraven in de grasplein zodat ze niet konden schuiven. _________________ FVE 16x225= 3600 wp-Danfos ULX 3600 I-Orientatie O 240°-Helling 22°. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
landoke13 Senior lid

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 7:12 pm Onderwerp: |
|
|
innige deelneming aan de familie
maar zou het ook niet kunnen te maken hebben dat veel firma's met onderaaneming werken en die moeten dan zo goedkoop mogelijk werken anders nemen ze gewoon andere dakwerkers en de verkoopfirma gaat met de grote winst lopen
in het bedrijf waar ik werk word ook een loopje met de veiligheidsvoorschriften genomen als de produktie in het gedrang komt
en als er controle is heb ik ook zo mijn twijfels of er geen gefoefel bij is
zo worden de machienes ook maar beveiligt als er iets gebeurt is
maar die dan zijn vinger kwijt is , is er vet mee
wij hebben allemaal een papier moeten tekenen dat we de voorschriften kennen en zullen naleven
maar die jong mannen durven gewoon niet neen zeggen en dat weten de bazen ook hoor
het zal wel zijn als overal in de privé
en de syndicaten doen daar gewoon aan mee
een voorbeeld
een paar jaar geleden moesten de mannen van de syndicaten terug werken voor hun centen en mochten ze alleen maar hun uren nemen waar ze recht op hadden
en er zei er een tegen de baas awel da's goe maar dan gaan we eens rond en zien of alles wel in orde is , en het was al geregeld hij mocht terug wa rondlopen
maar krijg het maar thuis als het bij uw eigen is _________________ 16 maal sanyo 210 watt op omvormer SMA3300TL
10 maal sanyo 210 watt op omvormer SMA2100TL
10 maal sanyo 210 watt op omvormer SMA2100TL |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sunnybeam moderator

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 8:33 pm Onderwerp: |
|
|
Dat hoeft allemaal niet zoveel te kosten. Kijk nu naar de foto die ik heb gepost. Die man zijn ladder ligt te ver van hem, hij tracht die op te schuiven. Beneden staan er enkele van zijn collega's. Ze zouden die ladder toch vanaop de grond dichter kunnen schuiven. Hij zou eventueel een harnas kunnen aandoen en een 'lifeline' deze kan hij dan aan de rails bevestigen. Kan me niet voorstellen dat dat allemaal zoveel moet kosten? Het gaat vooral over de nonchalance van de arbeider die die PBM's al een last zien. Bij ons op het werk wordt het dmv opleidingen en opvolging erin gepompt dat het belangrijk is veilig te werken.
Trouwens onderaannemers zijn ook verplicht hun arbeiders van de nodige PBM's te voorzien. En sommige zullen die wel liggen hebben in hun bestelwagen.
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Lucky Luke Junior lid

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 10:19 pm Onderwerp: ik durf niet kijken |
|
|
zelf spring ik regelmatig uit een vliegtuig, op het dak loop ik ook af en toe maar nooit zonder beveiliging.
Als men mijn pannelen geplaats heeft zijn er ogenbliken geweest dat ik niet durfde kijken , van schrik
dakrand is +/- 5,5 meter. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
DaanW Senior lid

|
Geplaatst: Wo Jan 06, 2010 11:29 pm Onderwerp: |
|
|
Vooreerst mijn deelneming aan de familie en vrienden van het slachtoffer.
In HBvL van vandaag lees ik dat het gaat over Cyril Walstock(39) een man van Canadese origine uit het Nederlandse Veenendaal.
Zij werkten in onderaanneming.
De man is door een golfplaten dak van een industrieloods gezakt en ongelukkig neergekomen.
Er staat nergens over welke golfplaten het gaat! Dus kunnen we ook niet oordelen wat het risico was om op dat dak te werken zonder veiligheidsharnas en valbeveiliging. De dakhelling is ook maar 5 à 10° dus simpel beloopbaar. Sneeuw en ijs is een ander verhaal.
Stalen profielplaten zijn normaal veilig beloopbaar. Lichtstroken in polyester zijn wel levensgevaarlijk.
Ook vezelcementplaten(eternit) zijn totaal onbetrouwbaar zeker als ze al enkele jaren liggen. Daar onbeschermd op lopen is zelfmoord plegen.
Er is wel nergens dakrandbeveiliging te zien op de foto.
Ik geef toe dat er dikwijls een loopje wordt gemomen met veilgheidsvoorschriften zowel door de arbeiders zelf als ook door de (onder-)aannemers.
Zeker bij kleinere bedrijfjes. De prijs- en tijdsdruk is dikwijls de grote oorzaak om niet alles volgens de voorschriften te doen.
Ik ben 8 jaar werkzaam geweest in de montage van grote en zware staalconstructies (verbrandingsovens, energiecentrales, staalindustrie, hoogbouw enz.)
Ik weet hoe hinderlijk sommige PBM's kunnen zijn en hoe dikwijls men de mensen erop moet wijzen om ze te gebruiken/vast te hangen. _________________ 15 Bisol BMU-215-2/233 (photovoltech) - 3454 Wp - SMA SB3300TLHC
Lorenz Plus - Helling 30° - Orientatie ZW 220° |
|
| Terug naar boven |
|
 |
arno Junior lid

Geregistreerd op: 30 Aug 2009 Berichten: 87 Woonplaats: sint-joris-weert
|
Geplaatst: Do Jan 07, 2010 12:09 am Onderwerp: |
|
|
inderdaad vrienden het is weer een zeer spijtig toeval.....,maar in de branche moet het vooruit gaan,en zoals reeds vermeld als je ziet hoe dat sommige installateurs op het dak liggen hangen tja...... ik heb het hier persoonlijk bij mij meegemaakt dan je kan je daar veeeeel vragen bijstellen....als we alle veiligheidsvoorschriften moeten naleven wel dan kan onzen baas de helft van zijn werken stilleggen...werd mij toen geantwoord op mijn vragen..
mijn medeleven aan de nabestaanden |
|
| Terug naar boven |
|
 |
mechanik Senior lid

Geregistreerd op: 25 Feb 2009 Berichten: 281 Woonplaats: Sint_katherina-lombeek
|
Geplaatst: Do Jan 07, 2010 3:06 am Onderwerp: |
|
|
| bigfoot46 schreef: | zeer spijtig voorval alweer.
Als je als klant eist dat ze alle veiligheidsmaatregels gaan toepassen dan ga je verschieten van de kostprijs en zoek je vanzelf een firma die het goedkoper doet. Of niet?
de PV-plaatsers zijn de "antenne cowboys" van de vroegere jaren. | en toch hoeft dat niet zo te zijn , de firma SUNTHING uit Overijse heeft bij mij mijn 2 installaties geplaatst en voor beide installaties hebben ze hun STELLING MET RUGWERING geplaatst !!!
en toch was hun prijs NORMAAL tov hun collega's |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|